Výletník

Přihlášení Vzhled stránky

Zámek Sychrov s Mirkem 2010

Největší sraz Výletníků za posledních aspoň 6 let- 24 lidí :-). Moc vydařená akce s netradiční prohlídkou krásného zámku se skvělým průvodcem Mirkem a v neděli výlety do okolí.
Vzpomínka na výlet Zámek Sychrov s Mirkem

Někdy začátkem roku jsme s Pepou procházeli seznam lidí zaregistrovaných na Výletníku a narazili jsme taky na Mirka Náměstka, který byl mezi zakládajícími členy naší party, ale v posledních letech se prakticky přestal objevovat na akcích. Oprášili jsme tedy můj dřívější nápad zopakovat návštěvu zámku Sychrov, kde Mirek už dlouhá léta pracuje a kde někteří z nás byli už někdy v roce 2002. Začala emailová komunikace s Mirkem, který nápad vřele uvítal a nakonec jsme se shodli na poměrně brzkém termínu na konec března, kdy ještě není Mirek tolik vytížený sezónními akcemi, i když volný rozhodně není ani v tuto dobu J.

Akci jsme nakonec pojali jako dvoudenní s noclehem v bývalé ozdravovně v nedalekém Radostíně. Postupně se na ni přihlásil rekordní počet lidí, který měl dosáhnout 26, i když část lidí přijela bez noclehu. Nakonec se v sobotu dopoledne na parkovišti přes zámkem sjelo 24 lidí- vzácnou návštěvou byli Radkou s Honzou a jejich pouhý měsíc a půl starým Tomáškem, kteří to nakonec risknuli a nelitovali J. Tomášek byl během prohlídky klidný a spíš ji prospal J. Dále dorazili Ročňovi s Vašíkem, vlakem Naďa, Petr, Dana a Petr-Ptolemaios, se mnou autem Jana s Dušanem, Marcela a Bětka, dalším autem Lucka s Honzou, kteří přivezli Pepu s Monikou a její sestru Lucku a se zpožděním způsobeným zácpou v Praze nakonec Novákovi s Tomáškem. S Mirkem nejdřív došlo k nedorozumění, protože na mě čekal na pokladně a já jsem zjistil, že na něj nemám číslo (a neměl ho ani nikdo další J ), ale nakonec jsem tam zašel i přes velikonoční trh. Ostatní mezitím zapadli do blízké restaurace na oběd, a tak jsme mohli v klidu počkat na Novákovi. Pak už se mohlo vyrazit na prohlídku- bylo dvanáct hodin. Bylo nás tedy 24 lidí, což je pravděpodobně nejvyšší účast na výletnické akci za posledních šest sedm let. Po hromadném focení na nádvoří jsme vyrazili na prohlídku okruhu A. Ten začíná v kapli a pokračuje po krásném schodišti do bohatě vybavených komnat knížat Rohanů. Mirek zde zná každý kousek vybavení a je schopný zasvěceně vyprávět o čemkoli, což je při rozloze zámku a jeho 200 komnatách neuvěřitelná znalost. Je znát, že prací žije a je jeho koníčkem. Během prohlídky padaly dotazy na různá témata a Mirka nezaskočilo pochopitelně nic J. Jednotlivé komnaty provázal s historií knížecího rodu od zodpovědného stavitele zámku po nezvedeného syna, který prohrál celé dědictví v Monte Carlu J. Mezi zajímavosti patří dřevěný výtah, orientální salónek, židle, ze které se dají vytvořit schůdky nebo šlechtická „seznamka“- almanachy rodů. Prohlídku oživoval Venoušek, který pobíhal po komnatách a skvěle se bavil J. Občas jsem nevěděli, jestli poslouchat zajímavý výklad nebo pozorovat, jak tam kmitá J.

Po prohlídce jsme si dali asi hodinu a půl pauzu, během které odjeli Radka a Honza s Tomáškem a kterou jsme vyplnili čajem v zázemí zámku a procházkou po velikonočních trzích. Byla tu nepřeberná možnost uspokojit chutě i umělecké choutky. Vystoupil soubor renesančních tanců a následně šermíři, které si užil hlavně Novákovic Tomášek J. Počasí moc nepřálo, chvílemi poprchávalo a bylo chladno, ale díky tomu nebyly trhy přecpané lidmi. Po šarvátkovém vystoupení jsme vyrazili na druhou, netradiční prohlídku. Vedla do druhého patra zámku, kde probíhá rekonstrukce a restaurování prostor pro vytvoření nového prohlídkového okruhu. Práce je to na mnoho let, limitovaná finančními prostředky i náročnými postupy. Viděli jsme tak, jak se opravují podlahy, obložení stěn, kožené tapety, výzdoba stropů, jak se restauruje nábytek a veškerý mobiliář. Všem se tato prohlídka moc líbila, nikdo z nás nic podobného nikdy nezažil. Je vidět, že se na Sychrově pořád něco děje a že směřují kupředu. Po prohlídce jsme se od Mirka dozvěděli spoustu dalších zajímavostí o tom, jak se „žije na zámku“, co všechno to obnáší apod. Byla to taková panelová diskuse J. Zámek si dokáže vydělat komplet na základní provoz sám, což je velmi výjimečné a jen na další investice a restaurování dostává dotace. Mirek např. píše a organizuje divadelní představení odehrávající se přímo v historických prostorách zámku, při němž diváci procházejí spolu s účinkujícími jednotlivými komnatami. Zámek se zavírá v jediný den v roce a to na Štědrý den, jinak jedou celou zimu i pondělky. Kdo zde ještě nebyl, vřele doporučujeme. Ještě odpoledne odjeli zpět do Prahy Novákovi a obě Lucky s Honzou, Ročňovi odjeli na chalupu.

Po posezení s Mirkem jsme konečně vyrazili na ubytování do Radostína. Cestu jsme i přes tmu a špatnou orientaci našli poměrně dobře až na jedno odbočení v Radostíně, které nás dovedlo k zadnímu vchodu ozdravovny J. Pak už nás uvítala paní vedoucí a dostali jsme k dispozici pět pokojů pro jedenáct lidí, páry tak měly své soukromí. Hned jsme seběhli do suterénu na večeři, ke které byly zapékané brambory s čajem. Zavzpomínal jsem si na můj zdejší pobyt před 17 lety, kdy jsem zde byl na ozdravném pobytu. Nutno říct, že v pubertě to nebyly zrovna prázdniny podle mých představ J.

Večer jsme se sešli ve společenské místnosti, otevřeli si vínko a chvíli jsme pokecali. Mirek bohužel oproti plánu už nedorazil, byl po náročném dni vyřízený. Nakonec došlo na společenské hry, přesněji na obdobu Městečka Palerma, kde mafiány nahradili vlkodlaci, Catániho Věštkyně (nebo nějaká příbuzná vědma) a obyvatele městečka vesničani. Pustili jsme se do hry s plnou vervou, tedy speciálně někteří jedinci J. Hra je o předstírání, psychologii a schopnosti vnímat ostatní, takže se na ní dá dosti vyřádit. Nutno ale dodat, že po pěti hodinách hry jí měli mnozí už dost a třeba Naďa s Petrem odpadli mnohem dřív J. Spát jsme šli podle zimního času někdy v půl jedné.

Ráno jako první vstávali Naďa a Petr, kteří vyrazili na vlak směr Liberec zdolat dvě  rozhledny u Jeřmanic. My jsme toto odmítli s tím, že vstávat podle zimního času v půl sedmé (zrovna se posouval čas) je zbytečný masochismus J. Stejně jsme se ale budili už po osmé letního času a do devíti byli všichni na snídani. Nechali jsme si v ubytovně věci a vyrazili jsme po silničkách podél řeky Mohelky. Prošli jsme Sedlejovice se zajímavými domy a roubenkami a alejí jsme došli až do Hodkovic nad Mohelkou. Počasí už bylo lepší, než v sobotu, nepršelo, i když bylo zataženo. Na náměstí jsme zzapadli do cukrárny s ochotnou paní cukrářkou, která nám podstrojila čaje, kafe a zákusky J. Petr a Dušan ochutnali oplatky z jedlého papíru v podobě bankovek J. Na další cestě jsme si trochu zašli přes město a vyrazili jsme do kopce podél křížové cesty ke kapličce. Dál se šlo po loukách kolem letiště přes vesničku Vrchovina, povídalo se o všem možném, fotilo se..  Radostínská ozdravovna nás přivítala na závěr pobytu sluncem,  vyzvedli jsme si věci a došli jsme zpět k zámku-. Tam ostatní zapadli do restaurace a čekali na vlak, zatímco já jsem sednul do auta a zamířil domů. Ve vlaku pak ještě potkali Naďu s Petrem, kteří si na Prosečském hřebenu dopřáli také oběd J. Cestou se zase hrálo na vlkodlaky a někteří se zase ponořili do virtuálního světa podezření a zabíjení J. Akorát v Praze stihli dohrát poslední kolo J.

Setkání na Sychrově určitě patří k nejpovedenějším akcím nejen vysokou účastí, kdy se potkali mnozí, kteří se neviděli dlouho, ale taky skvělým programem na zámku a dobrou náladou, nezkaženou počasí, jak ostatně bývá zvykem J. Takže příště třeba zase na Sychrov a na jeho divadelní představení v režii Mirka Náměstka J.

Zobrazit fotky z akce

Vložil: Zbyněk. Vloženo: 6.4.2010. Poslední úprava: 6.4.2010.